usa

usa

torsdag 9 april 2015

Stockholm-Keflavik-Seattle-Long Beach

gick bra att flyga tycker jag
hade inget pulspåslag denna gång
tittade till och med ut genom fönstret när vi startade
satt bredvid två isländska tonåringar
vilket inte var det bästa sällskapet för det tog väldigt stor plats 
mannen framför mig fällde bak sitt säte allt vad som gick
så utrymmet för en fullväxt kvinna var nått
flygningen mellan Arlanda och Keflavik var 3,5 timmar
framme där var det bara att följa strömmen
toabesök och en toast
sen inta ny kö för att kliva på planet mot Seattle
precis när vi står på startlinjen fick vi avbryta starten
det kom en riktig snöstorm på några minuter
isen som blev fick lov att tas bort och planet spolas rent
det gav oss en timmes försening
sen var det den längsta biten kvar att flyga
7,5 timmar mellan Keflavik och Seattle
hade ett ungt par bredvid mig och tyskar runt omkring
sa kanske fyra ord under den resan
inte så vanligt för mig :))
 
underbart vacker utsikt över Grönland på första bilden
andra bilden är över Canada
Amerikanerna släpper inte in vem som helst i landet
så jag fick såklart inte passera smärtfritt
alla fingrars avtryck och massor av frågor
trots att jag hemma hade fyllt i detta Esta som behövs 
och på planet fyllt i ett visum
varför kommer jag till USA?Varför stanna bara 2 veckor?
hur mycket pengar har du med dig?har du sparade pengar?
mannen skickar mig till ett annat rum till en annan man
som också ställer alla frågor
hade bara lust att säga SKIT PÅ ER!!
men det kunde jag ju inte...
fick aldrig något riktigt svar på varför detta
men vi gissar att det trodde att jag kommit för att stanna för evigt
och det skulle ja minsann inte tro att jag kan göra
stämpel i passet att jag måste lämnat landet före 4 juli
en vän hämtade upp oss i en röd stor pick up
ren som satan, både utanpå och inuti
vattenflaskor till törstiga resenärer
vi stannade till för lite mat, Ravioli,sen tre timmars bilfärd till Long Beach
snarkandes i bilen missade jag björnen som sprang över vägen
men jag hoppas på fler chanser att se björn
eftersom det brukar vara runt Karen och Bobs hus
vi var framme i Long Beach 22.30 deraslokala tid
från Nås till Long Beac tog det totalt 19 timmar
med ytterst lite ytlig sömn
så jag visste knappt vem jag var när jag dök ner i sängen
 
vaknar upp och det känns först som att tåget kört över mig
men efter en dusch och lite frukost är jag som en ny människa
kaffe och toast med kanel och socker
Skype med familjen som väntat på livstecken från mig
lite hackigt men vi fick ju se varann alla fall
 
sen blev det rundtur med bilen
lunch med Karens mamma
typisk amerikansk rätt med namn Chicken pot pie

sen fick jag en rundtur i hennes hus
finns bara ett ord AMAZING
utsikt över Stilla havet...hur coolt är inte det
fyra garage, heltäckningsmattor....ja ni vet ;)
 
om du googlar på Long Beach Washington så tror denna är en av de första bilder du kan se
 
nedan ser ni Stilla Havet
på högra bilden möter Stilla havet Columbia River
vi besökte ett museum med historia från upptäckten av Columbia River
 
 som svensk måste jag ju se till att det blir fika
inte så vanligt med fika i USA som det är för oss
Brownie o hot Choclate

 gillar ju lastbilar speciellt dessa som ser ut såhär
helst ska det vara modell äldre
men denna duger gott
 
dag ett går mot sitt slut
hemgjord hamburgare med ost,majonäs,lök,avocado,lök,tomat och sallad på
chips som tilltugg och tranbärs juice som dryck blev middag
skulle kunna skriva hur mycket som helst
eftersom jag sett hur mycke som helst
men det är bäst att börja avrunda
 
bloggen tillsammans med lite Rocky Road glass avslutar dagen
 
take care // over and out
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Du kommer att ha många upplevelser med dig hem till lilla Nås ... och ingen bantningskur verkar det vara heller! Passa på att njuta av allt du ser och upplever.

    kram Inger

    SvaraRadera
  2. Nej kära hjärtandes så mycke socker, jag har då sagt nej tack några gånger :) Helt otroligt vackert här :)

    SvaraRadera