usa

usa

fredag 1 mars 2013

Rivstart!

05.45 är Maja kissnödig
hon kommer "smygandes" & berättar i detalj hur hon tänker gå & kissa
storasyster vaknar & mannen kryper ner i flickornas säng
i hopp om att somna om eftersom vi alla var lediga
icke sa nicke
vi låg kvar & drog oss till ljudet av den hemska syskonkärlek någonsin
när klockan var  08 så hörde vi ett mysko ljud utanför
Elwira tittar ut & säger att det är hästar på vägen
jag skyndar mig upp & ut, med rep & brödkaka i handen
det var grannens hästar som tagit sig en liten utflykt
när båda hästarna kom mot mig måste jag medge att jag fick lite puls
jag tog den ena i grimman & mutade med bröd
så gick vi hemåt & blev mötta av ägarens svärfar
så det gick jätte bra
doften av häst på mina händer gav mig en backflash
för er som kanske inte vet så är jag en gammal hästtjej
bodde väl mer eller mindre i Lindèns stall under mina tonår
hade "egen" häst på sommarbete här, som annars bodde i Ilbäcken
men det är under den tiden som jag har varit närmast döden
en februari eftermiddag 1993
jag & min kompis gick på promenad med varsin häst
vi ledde dom i grimma & grimskaft bara
min häst var ung & busig, hon blev rädd för en soptunna
började hoppa & studsa & jag hamnade bakom henne
hon sparka mig rakt i ansiktet
det blev varmt & mörkt, jag hör hur min kompis skriker
när jag ser min blå/vita annorack är helt röd av blod
då skriker jag högt också
jag hade tur att hon inte hade skor
för hade hon haft det så hade hon förmodligen haft broddar
då hade jag varit slarvsylta i ansiktet...OM jag överlevt
skallben, kindben, näsben, käkben mm hade kunnat krascha totalt
MEN...som sagt jag hade tur
inget trasigt mer än en tand som sprack i efterhand
dom sydde & tejpade mig bra så det syns inte så mycket idag
jag hade formen av en fotboll med regnbågens alla färger
när jag efter lång tid kunde börja öppna mitt öga så va det bara svart
mamma blev så rädd att jag mist mitt öga
men efter det svarta så blev det blodrött
för att sen bli gult & idag har jag bäst syn på den sidan
så jag får väl tacka högre krafter av att jag sitter här idag
minns att det efter mig hände en dödsolycka med en kusk som blev sparkad
jag vart aldrig rädd, jag fortsatte i många år till med hästar
men nu..så här i efterhand..
med förhoppningsvis mer förstånd har jag blivit lite reserverad
det var därför jag fick lite puls idag när jag skulle leda hem rymlingarna
dagen fortsatte sen med ett hejdundrande vredesutbrott av Elwira
så hon fick följa med mannen till Vansbro med papper
Maja fick vara med mormor idag
JAG fick vara alldeles ensam
jag vred upp volymen & dansade runt med golvmoppen
tjejerna har varit såååå dryga med att bråka med varandra
så det var så skönt att få vara helt själv några timmar
mamma va så snäll & bjöd på middag
Elwira har bestämt att hon ska vara med mormor i morgon
så vi säger tack för idag & hoppas på en positiv morgondag
kram på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar