usa

usa

fredag 25 november 2016

Börja om från början...

...börja om på nytt
ja nu har början på mitt nya matliv börjat

kom in på onsdag morgon till Mora
blev uppklädd inför opreration

 ritad på magen
två hål för kamera och ett för att hålla bort levern
tre hål för instrument, totalt sex hål i magen alltså
jag vet inte vad det var med mig men jag var inte nervös
jag var cool lugn
antar att jag var så redo för detta så det gjorde mig lugn
jag är så faschinerad av hur skickliga dom är idag
jag tittade på klockan 12.30 när jag låg på uppvaket
tillbaka på avdelningen och det var dags att ge livstecken till anhöriga
sen sov jag mest
mitt mål va att få på mina egna kläder före kvällen och det fixa jag 
 på vingliga ben gick jag till dagrummet för att kolla på tv
kollade Bonde söker fru och Syrror
jag fick lov att upp och gå i reklamen för att inte somna
 vatten som intogs med tesked är nya melodin
sen blåsa liv i lungorna med pipan nedan
tack och lov för smärtstillande
magen kändes som en ballong
man blir uppblåst med nån gas som ger en obehaglig känsla
det känns som att ha ett jätte håll i hela magen och ryggen
första natten sov ja skit dåligt
som i nån dvala
kolla klockan varannan timme
06.30 va det dags att vakna för koll av blodtryck, blodprov,
temp och syresättning
7.30 intog jag min första frukost
1 dl mellanfil och så lite blåbärssoppa
kände varken hunger eller mättnad
mest bubbel i magen
det som kräver träning är att äta sakta
därför intas allt med tesked nu
morotssoppa till lunch och det va gott
träffade dietist och doktor innan jag fick åka hem
Ronny kom och hämta mig
vi passade på att säga hej till farmor Margit som låg på avdelningen intill
opererad höft för henne så hon får stanna längre

jätte skönt att komma hem
jag sov heeeela natten hemma
från att ha klunkat bubbelvatten i många år ska jag nu tänka om
vatten med tesked för att lära om


äta lite och ofta är nya melodin
flytande kost första veckan
trött och seg så det blir en middagslur snart
kan inte påstå att jag känner vaken hunger eller mättnad än
blir väl bättre om några dagar när saker och ting landat
varje kväll i fem dagar till ska jag ta en Fragmin spruta
det är för att förhindra blodpropp
men det gillar jag inte
världens minsta nål...men nej...att sticka den i magen
brrrr...

nu blir det en tupplur
kram till er alla
är så tacksam för allt pepp och omtanke jag fått

kram Anna


1 kommentar:

  1. Bubbelvatten kan du glömma för en lååång tid framöver. Lite kolsyra går bra nu för tiden. Tur att inte öl bubblar så mycket ��. Hoppas du fixar din resa bättre än vad jag gjort, sköter du dej bättre än mej så gör du säkert det. Kram ❤

    SvaraRadera