usa

usa

torsdag 16 december 2010

old times

först måste jag säga att jag inte har så bra kontakt med min gamla farmor
tyvärr....
jag & min bror va mycke hos farmor när vi va små
lekte i skogen & fantasin bara flödade
underbart lekställe när man va barn
vi tog E4:an som farmor kallade skogen
bort till den lilla kanalen
där hade vi en flotte
vi brukade också va intill forsen
det är så sagolikt när jag tänker tillbaka på det
jag ler när jag tänker på det
hon grädda alltid "pannkak" åt oss
till frukost eller kvällsmat fick vi havregrynsvälling med en klick smör i
fick aldrig dricka kall mjölk
de va inte bra för magen
så hon värmde den på vedspisen (...urk...)
hon va alltid med oss till skogen & plocka lingon
tiden har gått sen allt de där
min farmor känner säkert inte igen mig idag
va som gjort att man tröttnat
är småsaker kanske
ett år fick hon en chokladask i julklapp
men det va ju inge bra för hon får ju inte äta det
året därpå fick hon en frukt korg
men det va då inge bra för det får hon ont i magen av
hon har alltid velat levt som at hon är fattigjon själv
fast så är fallet inte egentligen
jag har helt enkelt tröttnat på att det oftast varit fel det man gjort
nu sitter hon på servicehuset snart 83 år
vilsen & ensam
det är inte mer än att det gör ont i hjärtat
hon har börjat prata om farfar som att han fortfarande finns
han dog 1989
hon pratar om sin mamma som att hon är där
är detta slutet eller är det bara början
hon lär väl inte få stanna på servicehuset om hon blir allt för vilsen
ja ja hur man än gör så sitter röva där bak
god natt gott folk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar